AI: niet meer weg te denken in het mkb
Trendwatchers en wetenschappers zijn er nog niet over uit: zijn we al over de AI-hype heen of staan we nog maar aan het begin? Eén ding is zeker: voor het mkb zijn de mogelijkheden grenzeloos.
Wat is AI? Waarom is het relevant voor het mkb? Hoe profiteer je als moderne ondernemer optimaal van AI? En: hoe zetten wij AI in bij Baker Tilly? De komende weken ontdek je in deze blogserie de antwoorden op deze vragen. En we bereiden je voor op onze AI-kennissessie op woensdagmiddag 21 mei op ons hoofdkantoor in Utrecht. Ben jij erbij?
Wat is AI?
AI staat voor Artificial Intelligence. Of, in goed Nederlands: Kunstmatige Intelligentie. Als je het aan AI zelf vraagt, bijvoorbeeld via ChatGPT, dan komt daar deze omschrijving uit:
AI is technologie die ervoor zorgt dat computers taken kunnen uitvoeren waarvoor normaal gesproken menselijk denkvermogen nodig is. Denk aan het herkennen van gezichten, het vertalen van talen, of het voorspellen van verkeersdrukte. AI leert van data en ervaringen, zodat het steeds slimmer wordt en beter kan reageren op nieuwe situaties.
AI is dus eigenlijk een techniek die het menselijk denkvermogen nabootst, en ook zelflerend is. Hierdoor is AI in staat om grote hoeveelheden data en verbanden daartussen te doorgronden en efficiënt mee te nemen in de aanpak van een vraagstuk. Zo wordt AI alsmaar intelligenter en kan het steeds beter inspelen op nieuwe situaties.
AI, dé manier om efficiënter te werken
AI is allang niet meer alleen voor grote bedrijven. Ook voor het mkb biedt het slimme oplossingen die tijd besparen en groei stimuleren. De meeste AI-tools brengen relatief weinig kosten met zich mee. Zo wordt AI steeds toegankelijker, ook voor kleinere ondernemers. AI kan bijvoorbeeld ondersteunen bij:
Schrijven van standaardteksten voor bijvoorbeeld facturen, klantbrieven of vacatures
Meedenken over een marketingcampagne
Een chatbot op de website die vragen van klanten direct beantwoordt
Slim voorraadbeheer op basis van verkooptrends en seizoenspatronen
Automatisch verwerken van orders in de administratie
Detecteren van fraude, bijvoorbeeld bij verdachte transacties of ongebruikelijke bestellingen
Het voordeel van deze AI-oplossingen is natuurlijk: tijd. AI neemt werk uit handen zodat jij je kunt focussen op jouw onderneming. Zo heb je tijd om te doen waar jouw kracht ligt, en bouw je een voordeel op ten opzichte van je concurrenten.
Vervangt AI jouw personeel?
Nee, zeker niet. AI kan taken vervangen, geen mensen. AI biedt handige technieken om taken te automatiseren, waardoor het een aanvulling is op je personeel. De technieken zijn vooral goed in terugkerende, voorspelbare, data-intensieve taken. Dit biedt jouw medewerkers de kans om zich te richten op complexere en creatievere taken die vragen om empathie, inhoudelijke bedrijfskennis en menselijke interactie.
Bezoek onze (gratis) AI-kennissessie
Wil je nog meer weten over AI en ben je benieuwd hoe AI jouw onderneming kan helpen? Meld je dan aan voor onze (gratis) AI-kennissessie op woensdagmiddag 21 mei op ons hoofdkantoor in Utrecht. Op deze pagina vind je meer informatie.
Heb je een andere vraag? Stuur gerust een bericht naar [email protected]
Wet- en regelgeving op dit gebied kan onderhevig zijn aan verandering. Wij raden je aan om met jouw Baker Tilly adviseur te overleggen over de impact hiervan.