Skip to content
Gepubliceerd op: 26 november 2024
Type publicatie Klantverhalen

De een verzamelt wijn, de ander gymschoenen. De een houdt van sport, de ander van een festival op z’n tijd. De een studeerde Commerciële Economie, de ander Ondernemerschap & Retail Management. Tot zover de verschillen. Verder zitten de broers Rogier (28) en Maurice (31) op dezelfde golflengte. Allebei Brabander in hart en nieren. Allebei directeur van recruitment specialist First-Group. En allebei meer dan tevreden over de samenwerking met Baker Tilly. 

‘Ze zijn echt een verlengstuk van onze organisatie.’ 

Idee voor een eigen zaak

Maurice, terugkijkend op het niet zo heel erg verre verleden: ‘Ik heb altijd geweten dat ik zou gaan ondernemen. Na mijn opleiding maakte ik een uitstapje naar de universiteit, maar dat was me te theoretisch. Werd ik niet gelukkig van. In 2018 rolde ik dankzij een vriend de recruitment in. Voor mij de beste keuze. Ik ben een prater, een mensenmens, maak graag contact. Anderhalf jaar werkte ik bij een groot internationaal bureau. Daar ontstond het idee voor een eigen zaak.’ 

Rogier knikt: ‘Via Maurice kwam ik bij datzelfde grote bedrijf terecht. Ik had na mijn studie stagegelopen in Jakarta en was teruggekeerd naar ons mooie Den Bosch. Hier deed ik nog een stage, dit keer marketing. Ik kwam erachter dat ik marketing wel leuk vond. Maar “wel leuk” was niet genoeg. Ik had affiniteit met sales, een discipline die naadloos aansluit op recruitment.’ 

Maurice: ‘Toen zaten we opeens bij dezelfde werkgever.’ 

Rogier: ‘Ja, ongelooflijk veel geleerd in korte tijd. En een paar dingen gezien die beter konden.’ 

‘Laat ik het zo zeggen,’ besluit Maurice. ‘Sommige klantrelaties duurden niet zo lang.’ 

Focus op de lange termijn

Dan doen we het toch zelf? dachten de gebroeders Van Dam. Ze richtten First-Group op en vanuit die holding bieden ze tegenwoordig met Infra-First en Data-First allerlei staffing solutions op IT- en data-gebied. 

Rogier is best trots: ‘Honderden bedrijven zijn al met ons in zee gegaan. Waarom? Omdat we dus focussen op de lange termijn. Omdat we onze service heel erg toespitsen met wat we de triple niche-aanpak noemen. Eén: gaat het om de specialisatie infra of data? Twee: biedt de klant vaste of tijdelijke dienstverbanden? Drie: in welke provincie staat de opdracht uit? Op die manier zijn onze mensen in staat om deze ontzettend krappe markt doelbewust te bespelen en te bedienen. Wat simpelweg tot snellere en betere matches leidt.’ 

Baker Tilly: van loonadministratie tot IT-advies

‘Hoe we met Baker Tilly in contact zijn gekomen?’ Maurice glimacht. ‘We zijn gestart op mijn oude slaapkamer in het ouderlijk huis. Laptops aan, headsets op en bellen maar. Koude acquisitie. Dat ging goed want niet veel later trokken we met z’n zessen in een kantoor waar we konden voetballen. Binnen drie jaar telden we 25 collega’s en paste er niemand meer bij. Daarom zijn we net verhuisd naar een nieuw pand. Lang verhaal kort: we groeiden hard en kregen behoefte aan een partij die met ons kon meegroeien.’ 

Rogier: ‘We waren ooit begonnen bij de boekhouder om de hoek. Niks mis mee natuurlijk, maar meedenken was lastig, bijvoorbeeld over de structurering van het bedrijf. We zijn toen gaan praten met tal van accountantskantoren in de regio. We hadden een aantal sessies met een partner van Baker Tilly en bij hem kregen we het juiste gevoel. De beslissing was snel genomen. En: geen moment spijt van gehad.’ 

‘Inderdaad,’ zegt Maurice. ‘Ze zijn erg professioneel. Stap één was de boekhouding opnieuw inrichten. Hoe gaan we de jaarrekening opzetten? Wat doen we met de loonadministratie? Toen dit op de rails stond, raakten we in gesprek met IT Advisory van Baker Tilly. Voor onze business werkten we al data-gedreven en hanteerden we diverse realtime dashboards om grip te houden op de productiviteit. Maar onze financiën deden we nog steeds vanuit een soort onderbuikgevoel. Hoeveel hebben we op de bankrekening? Wat komt er waarschijnlijk nog bij? Moest anders. We wilden werkelijk gegronde beslissingen kunnen nemen.’ 

24/7 inzicht in je financiën

Groot voordeel was dat Baker Tilly de administratie van First-Group deed. De adviestak van Baker Tilly beschikte daardoor al over de benodigde financiële data en rapportages. 

Rogier: ‘Het maken van ons financiële dashboard Qlik nam wat tijd in beslag, omdat je moet weten wat je wilt. Wat vinden we belangrijk? Waar gaan we op filteren? Maar de mensen van Baker Tilly hebben ons prima geholpen bij het helder krijgen van de requirements. Ze essentiële vragen vragen en vragen dóór.’ 

‘En dan bouwen en uitbouwen,’ zegt Maurice. ‘Met als eindproduct een tool die ons de hele dag door inzicht geeft in onze financiële gegevens. Het resultaat vóór belastingen. Het resultaat ná belastingen. Hoe deze cijfers zich ontwikkelen in de loop van het jaar. Maar ook: hoe doen de business units het? En nog verder inzoomend: de medewerkers? Zit hun omzet in een stijgende lijn? Of hebben ze een dipje en zo ja: wat zeggen de prognoses? Aan welke knop gaan we draaien, bijvoorbeeld door al dan niet te investeren?’ 

Blik op de toekomst

‘Vroeger waren we met z’n tweeën volledig omzetverantwoordelijk,’ zegt Rogier. ‘Nu hebben we de rol van manager en is zo’n dashboard erg handig. Qlik heeft ons geholpen om de volgende stap te zetten. We kunnen gericht en helemaal in het heden bijsturen. Wat ons betreft groeien we door mét Baker Tilly. De toekomst? Ik zie in mijn glazen bol dat we over tien jaar tot de vijf grootste spelers op recruitmentgebied in Nederland behoren. Ook zijn we dan nog steeds de leukste.’ 

Maurice: ‘En zo is het maar net.’ 

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief