Skip to content

Belastingplan 2025: 5 opvallende wijzigingen uit het debat in de Tweede Kamer

Het Belastingplan 2025 is op 14 november 2024 door Tweede Kamer aangenomen. De afgelopen weken is er veel gedebatteerd over de plannen die op Prinsjesdag zijn gepresenteerd. Dit heeft geleid tot een flink aantal amendementen (wijzigingen) en moties (instructies voor het kabinet).

Welke wijzigingen zijn opvallend? En met welke moties moet het kabinet aan de slag? Onze experts bespreken vijf opvallende onderwerpen.

Let op: het Belastingplan 2025 (en een aantal bijbehorende wetsaanpassingen) is nog niet door de Eerste Kamer behandeld. Naar verwachting wordt op 17 december 2024 duidelijk of de Eerste Kamer ook akkoord gaat met de voorstellen.

Verhoging btw-tarief op cultuur, sport en boeken afgeschaft?

De voorgestelde verhoging van het btw-tarief op cultuur, sport en boeken kreeg veel media-aandacht. Na de stemming in de Tweede Kamer reageerden veel mensen opgelucht: de verhoging ging niet door. De werkelijkheid is wat genuanceerder: de verhoging is als onderdeel van het Belastingplan wel goedgekeurd en gaat in principe ‘gewoon’ op 1 januari 2026 in. Maar het kabinet heeft toegezegd om vóór de Voorjaarsnota (uiterlijk mei 2025) samen met de Tweede Kamer op zoek te gaan naar alternatieven. Als er voldoende budgettaire dekking is, kan (een deel van) de verhoging alsnog worden teruggedraaid.

Antifragmentatiemaatregel voor vastgoedlichamen vervalt

De aangekondigde aanscherping van de generieke renteaftrekbeperking in de vennootschapsbelasting was voor vastgoedbedrijven een belangrijke wijziging. Voor vastgoedlichamen met verhuurd vastgoed zou de huidige franchise van € 1 miljoen voor rentekosten die in ieder geval aftrekbaar zijn, worden afgeschaft. Deze antifragmentatiemaatregel was bedoeld om het opsplitsen van investeringen, met als doel de aftrek van rentelasten te maximaliseren, tegen te gaan. Maar de franchise blijft nu alsnog behouden. Om de maatregel te dekken, wordt de voorgenomen verhoging van het generieke renteaftrekpercentage, van 20% naar 25%, beperkt tot 24,5%.

Wel is een motie aangenomen: het kabinet moet de Tweede Kamer vóór 1 juli 2025 informeren over welke antifragmentatiemaatregelen andere EU-landen hebben genomen. Mogelijk worden op basis hiervan gerichte anti-misbruikregels ingevoerd.

Behoud en verruiming giftenaftrek voor ondernemers en particulieren

De giftenaftrek in de vennootschapsbelasting voor ondernemers blijft tóch behouden, tot een maximum van 50% van de winst of € 100.000 per vennootschap. Let op: vanaf 2025 geldt bij giften met een privé karakter weer dat deze als een uitkering aan de aandeelhouder worden gezien, waardoor er rekening moet worden gehouden met dividendbelasting en een heffing in box 2.  

Ook wordt de aftrek voor periodieke giften in de inkomstenbelasting verruimd van € 250.000 naar € 1,5 miljoen. Met deze maatregel wil men geefgedrag fiscaal ondersteunen. Om dit te financieren is onder meer de fiscale samenloop van de MIA en Vamil afgeschaft. 

Verruiming werkkostenregeling voor goed werkgeverschap in mkb

Werkgevers kunnen binnen de zogenoemde vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) verstrekkingen aan personeel geven zonder dat hier loonheffingen over moeten worden betaald. In 2024 is de vrije ruimte 1,92% over de fiscale loonsom tot € 400.000, voor de loonsom hoger dan € 400.000 geldt een percentage van 1,18%.

Vanaf 2025 wordt de vrije ruimte verhoogd: het percentage voor de eerste schijf stijgt van 1,92% naar 2%. Er is voorgesteld dit percentage vanaf 2027 verder te verhogen naar 2,16%.

De aanvullende ruimte is bedoeld om goed werkgeverschap te bevorderen, bijvoorbeeld door het aanbieden van een gezonde lunch, een sportabonnement of een thuiswerkvergoeding. Lees hier meer over de werkkostenregeling.

Structurele verhoging van het budget voor WBSO met € 100 miljoen

De Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) biedt een (loonkosten)subsidie voor bepaalde innovatieve werkzaamheden. Het budget voor de WBSO is structureel verhoogd met € 100 miljoen. Dit moet bijdragen aan de Nederlandse kenniseconomie en is van belang voor kleinere ondernemers en start-ups. De voorgestelde wijzigingen in de WBSO zijn:

  • verhoging van de startersaftrek naar 50% om start-ups extra te ondersteunen bij innovatie;

  • verhoging van het tarief van de eerste schijf naar 36% om kleine investeringen verder aan te moedigen; en

  • verruiming van de eerste schijf van € 350.000 naar € 380.000.

Opheffing belastingkloof tussen een- en tweeverdieners

De belastingkloof tussen een- en tweeverdieners wordt verkleind. De kloof was ontstaan door beperkingen met betrekkingen tot de overdracht van heffingskortingen tussen partners. De wijziging ten opzichte van het Belastingplan 2025 zorgt ervoor dat ook werkende eenverdieners recht hebben op de overdraagbare algemene heffingskorting, waarmee de ongelijkheid verminderd moet worden.

Verdere wijzigingen

Naast deze vijf opvallende wijzigingen, zijn tijdens het debat ook andere aanpassingen doorgevoerd. Houd er echter rekening mee dat de wetsvoorstellen nog niet definitief zijn goedgekeurd. Wilt u meer weten? Uw adviseur vertelt u graag over de veranderingen die er voor u toe doen.

Wet- en regelgeving op dit gebied kan veranderen. Er kunnen (wets)wijzigingen hebben plaatsgevonden na de publicatie van de artikelen waarnaar hierboven verwezen wordt. Wij raden u aan om met uw adviseur van Baker Tilly te overleggen over de mogelijk impact.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief