Skip to content
Gepubliceerd op: 09 oktober 2013
Type publicatie Kennisartikel
Gerelateerde onderwerpen
Steeds vaker breiden Nederlandse ondernemers hun activiteiten uit richting onze zuiderburen. Daarbij kan het uit strategisch oogpunt handig zijn een vestiging te openen in het betreffende land. U heeft dan de keuze uit: zelf een bedrijf oprichten, een nevenvestiging openen, een bestaande onderneming overnemen of een samenwerkingsverband aangaan. De voordelen en nadelen van oprichten versus overnemen zijn in grote mate afhankelijk van de lokale wetgeving. Deze verschillen dus per land.

Een bedrijf oprichten in België gaat er in grote lijnen hetzelfde aan toe als in Nederland. Het bedrijf is pas opgericht zodra dit bij de Kamer van Koophandel is ingeschreven. Als oprichter moet u aan een aantal voorwaarden voldoen voordat inschrijven mogelijk is:

  • De oprichter is 18 jaar of ouder

  • De oprichter heeft een Belgische verblijfsvergunning

  • De oprichter heeft een bewijs van ‘algemene beheerskennis’ (voor de uitoefening van bepaalde beroepsgroepen is het hebben van een diploma verplicht)

Net zoals in Nederland, kiest u bij de oprichting van een bedrijf de rechtsvorm. De meest voorkomende rechtsvorm in België is de BVBA (besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid). Dit is de Belgische versie van de in Nederland geldende BV (besloten vennootschap). Een andere bekende rechtsvorm is de NV (naamloze vennootschap). De NV heeft ongeveer dezelfde kenmerken als in Nederland en wordt voornamelijk gebruikt door grote bedrijven.

Nevenvestiging openen

U kunt ook kiezen voor het oprichten van een economische entiteit: een branche (oftewel een nevenvestiging). Omdat een nevenvestiging een ‘verlengstuk’ is van de bestaande (Nederlandse) onderneming, liggen alle verantwoordelijkheden bij deze Nederlandse onderneming. Voor het oprichten van een nevenvestiging moeten de jaarrekeningen gedeponeerd worden bij de National Bank of Belgium. De statuten en oprichtingsakte moeten gedeponeerd worden bij de Belgische Kamer van Koophandel.

Acquireren

Bij het acquireren van een bedrijf in België zijn de aandachtspunten veelal gelijk aan die zoals beschreven bij de oprichting van een vennootschap. Uiteraard moet u hierbij wel rekening houden met specifieke wetgeving, zoals ten aanzien van het koopcontract en ten aanzien van medewerkers.

Er zijn ook een aantal specifieke regels waar u rekening mee moet houden. Zo moet bijvoorbeeld op alle handelspapieren (offertes, facturen etcetera) vermeld staan:

  • de naam van de onderneming

  • het bankrekeningnummer van de ondernemer

  • de naam van de financiële instelling
    Overigens dient het bankrekeningnummer in België bij een ‘zichtrekening’ te horen. Dit is een rekening die uitsluiting gebruikt mag worden in verband met beroepsactiviteiten.

Uiteraard is het ook belangrijk dat u rekening houdt met de fiscale regelgeving, publicatieverplichtingen en benodigde en wettelijk verplichte verzekeringen, zoals ten aanzien van personeel.

Alhoewel er heel wat komt kijken bij het uitbreiden van de activiteiten van een onderneming naar het buitenland, kan het een mooie stap in de toekomst, en eventuele uitbreidingsplannen van de onderneming, betekenen.

Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief