Bedrijfsovername: motivatie en drijfveren van een strategische koper
U heeft de knoop doorgehakt: u gaat uw bedrijf verkopen. Wanneer u uw onderneming ‘verkoopklaar’ heeft gemaakt (meer daarover in een later artikel) is het tijd om de perfecte koper voor uw bedrijf te vinden. Er zijn verschillende types koper. Denk aan medewerkersparticipatie, management buy-out/in, financiële kopers of strategische kopers. In dit artikel belichten we specifiek de strategische koper.
De strategische koper: horizontale en verticale acquisitie
Een strategische koper streeft horizontale en verticale acquisitie na. Bij horizontale acquisitie is de koper vaak een directe concurrent of een speler in een vergelijkbare sector. Een overname kan plaatsvinden binnen dezelfde geografische regio of in een andere regio.
Bij verticale acquisitie wil het bedrijf zijn positie in de bedrijfskolom versterken, mogelijk door het verwerven van een afnemer (voorwaartse integratie) of een leverancier (achterwaartse integratie). Verticale integratie vindt minder vaak plaats, omdat potentiële synergiën moeilijker te behalen zijn dan bij horizontale integratie.
Drijfveren van de strategische koper
De strategische koper brengt diepgaande kennis van uw bedrijfssector met zich mee. Drijfveren achter de overname zijn veelal commercieel, zoals het vergroten van het huidige marktaandeel, diversifiëren van het klantenpakket en uitbreiden van het assortiment.
Operationele overwegingen spelen ook een rol. Synergiën en toegang tot nieuwe leveranciers kunnen van vitaal belang zijn voor de strategische koper. Vaak streven ze naar volledige integratie van uw onderneming in hun bestaande organisatie.
Strategische kopers betalen een hoge(re) prijs: feit of fabel?
Het is een algemene opvatting binnen de fusie- en overnamesector dat strategische kopers vaak bereid zijn een hogere prijs te betalen dan financiële kopers. Wij nuanceren deze opvatting in het artikel: De strategische premie: welke koper biedt de hoofdprijs? Wie voor uw onderneming de meest passende koper is, verschilt per situatie. Gedegen advies vooraf én gedurende het traject is dan ook onontbeerlijk.
Wij adviseren u graag!
Overweegt u serieus uw bedrijf te verkopen? Ga dan in gesprek met één van onze overname-adviseurs. Baker Tilly Corporate Finance heeft uitgebreide ervaring in het succesvol verkopen van ondernemingen. Met nationale betrokkenheid en toegang tot een internationaal netwerk, begeleiden onze ervaren adviseurs dit intensieve proces van begin tot eind.
Neem voor meer informatie geheel vrijblijvend contact met ons op. Wij staan klaar om uw verkoopreis tot een succes te maken.
Wet- en regelgeving op dit gebied kan onderhevig zijn aan verandering. Wij raden u aan om met uw Baker Tilly adviseur te overleggen over de impact hiervan.