Skip to content
Gepubliceerd op: 31 juli 2023
Type publicatie Kennisartikel
Gerelateerde onderwerpen

“We merken dat personeel steeds vaker over de landsgrenzen heen werkt. Omdat de werkgever ook op de buitenlandse markt gaat ondernemen bijvoorbeeld. Of omdat de werknemer niet meer ‘op kantoor’ hoeft te zijn om te werken. Vooral dat laatste is sinds de coronacrisis steeds normaler geworden.” Tamara van den Broek, Senior Manager Employment Advisory bij Baker Tilly, bespreekt hoe zij en haar collega’s deze werknemers bijstaan. “Zodra een werknemer in het buitenland gaat werken, moet je nagaan welke gevolgen dit heeft. Vanaf dag één al of liefst zelfs daarvoor.”

Vaak denkt de werkgever alles goed geregeld te hebben. Het loon netjes overgemaakt, de aangiften worden op tijd ingediend en betaald en alle arbeidsovereenkomsten zijn op orde. Bovendien is de werknemer minder dan 183 dagen in het buitenland en dan gaat het toch altijd goed? “Helaas is het meestal wat ingewikkelder. Die 183-dagenregel bijvoorbeeld”, legt Tamara uit. “Kort gezegd houdt dat in dat een werknemer in het ‘thuisland’ belasting blijft betalen, zolang de tewerkstelling in het buitenland niet meer dan 183 dagen in een bepaalde twaalfmaandsperiode duurt. Maar die regel is lang niet altijd van toepassing.” Landen maken in belastingverdragen onderling afspraken over het heffingsrecht bij buitenlandse tewerkstelling. “De 183-dagenregel ontbreekt in sommige verdragen of wordt op een andere manier toegepast. Je moet aan de hand van het buitenlands recht nagaan hoe het zit met de heffing, en daarna beoordelen hoe het belastingverdrag daarbij een rol speelt. Bovendien moet je als werknemer rekening houden met meer dan alleen loonbelasting. Arbeidsrecht bijvoorbeeld en sociale zekerheid.”

Proactieve houding noodzakelijk

De kat uit de boom kijken, is daarom geen optie. In veel gevallen moet de werkgever al vóór de start van de buitenlandse werkzaamheden actie ondernemen. Ook gelden soms direct al andere arbeidsrechtelijke regels. In de praktijk krijgt Tamara regelmatig vragen over dit soort zaken. “De regelgeving is gewoon ingewikkeld en het wijzigt ook nog eens regelmatig. Ondernemers die over de landsgrenzen willen gaan ondernemen, moeten absoluut aandacht besteden aan álle verplichtingen die zij als werkgever hebben.” Door de gevolgen en vereisten vooraf in kaart te brengen, kunnen risico’s in kaart worden gebracht. Zo voorkom je problemen zoals boetes of gemiste deadlines en registraties. “Maar het gaat om méér dan alleen voldoen aan de regels,” benadrukt Tamara. “Als werkgever moet je zuinig zijn op je personeel. Daar hoort ook bij dat alle aspecten van werken over de grens piekfijn in orde zijn.”

Global Mobility: full-service advisering

Tamara en haar team adviseren hun klanten over Global Mobility, een breed vakgebied. Zo adviseert zij werkgevers bijvoorbeeld over arbeidsrecht en loonbelasting, maar ook over beloningsbeleid, HR, en sociale zekerheid. “Soms breng ik de buitenlandse registratieverplichtingen voor een werkgever in kaart. Een andere keer zitten we met HR-medewerkers van een klant aan tafel om de arbeidsvoorwaarden door te nemen. Of we coördineren de internationale payrolladministratie en helpen bij het opstellen van beleid voor het bijhouden van werkdagenkalenders. Alles wat te maken heeft met goed werkgeverschap in een internationale context kan aan bod komen. En,” voegt ze toe, “daar hoort soms ook optimalisatie bij. Zowel voor de werkgever als de werknemer. Internationaal werkgeverschap zorgt voor verplichtingen, maar biedt soms juist kansen: wellicht mag je in het buitenland bijvoorbeeld een hogere onbelaste onkostenvergoeding toekennen. Daarmee verlaag je de totale kosten voor de werkgever, zonder dat de medewerker erop achteruitgaat.”

Sterk internationaal netwerk

Omdat er zo veel overlap is met wetgeving van andere landen, werken Tamara en haar team nauw samen met andere Global Mobility experts in het wereldwijde Baker Tilly International netwerk. “We houden elkaar voortdurend op de hoogte van lokale ontwikkelingen. Nieuwe wetgeving, buitenlandse payroll of compliancevraagstukken: samen hebben we alle expertise in huis. Voor onze klanten zijn wij het aanspreekpunt, maar waar nodig kunnen we rekenen op de lokale expertise van onze netwerkpartners. Dat is wel zo makkelijk: laat de internationale payroll-coördinatie maar aan ons over. Zo helpen wij werkgevers om overal ter wereld hun personeelszaken goed op orde te hebben.”

Meer weten over internationale groei? Onze experts zetten een aantal belangrijke aandachtspunten helder voor u uiteen. Lees hier meer óf neem direct contact op met onze adviseurs.

Wet- en regelgeving op dit gebied kan onderhevig zijn aan verandering. Wij raden u aan om met uw Baker Tilly adviseur te overleggen over de impact hiervan.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief