AVG: bewaartermijnen voor het personeelsdossier
Voor een aantal gegevens uit een personeelsdossier geldt een fiscale bewaarplicht. Op grond van belastingwetgeving bent u als werkgever bijvoorbeeld verplicht om de loonadministratie zeven jaar te bewaren. Echter voor sommige gegevens binnen de loonadministratie geldt een andere bewaartermijn. Voorbeelden hiervan zijn een loonbelastingverklaring en een kopie ID. Deze gegevens moeten u als werkgever tot vijf jaar na uitdiensttreding van een werknemer bewaren.
Algemene richtlijn bewaartermijn
Voor gegevens uit het personeelsdossier waarvoor geen wettelijke bewaartermijnen gelden, wordt als richtlijn een bewaartermijn van twee jaar na uitdiensttreding van een medewerker aangehouden.
Gegevens sollicitanten
Het is gebruikelijk dat een organisatie gegevens van een sollicitant uiterlijk vier weken na het einde van de sollicitatieprocedure verwijdert. Wilt u de gegevens van uw sollicitanten langer bewaren? Dat mag, maar alleen mét toestemming van de sollicitant. Een maximale termijn van 12 maanden is daarvoor gangbaar.
Documentatieplicht
Tenslotte benadrukken wij dat de documentatieplicht van de Algemene Verordening Gegevensbescherming ook geldt voor de bewaartermijn. Dat betekent dat u voor elke persoonsgegeven dat u verwerkt moet documenteren hoe lang u die informatie bewaart.
Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.