Autonome groei of overname: twee ondernemersverhalen
‘Geef personeel een actieve rol in je groeistrategie’
Ondernemerscollege over autonome groei
In het college van Goof Hamers spreekt de oud-CEO van Vanderlande Industries, producent van geautomatiseerde transportsystemen voor luchthavens en distributiecentra over de hele wereld, over hoe hij bij Vanderlande groei wist te realiseren. De drie elementen voor zijn groeistrategie: aanbrengen van focus, investeren in innovatie en medewerkers een actieve rol in je strategie geven. In het interview vertelt Goof hoe deze drie elementen hebben geholpen om de omslag te maken en het bedrijf te laten groeien
“Er zijn hele boeken vol over geschreven, maar volgens mij komt het neer op het volgende: het moet duidelijk zijn wat de richting van het bedrijf is, die strategie moet iedereen snappen en ook kunnen toepassen in zijn eigen werk. Medewerkers moeten weten wat ze moeten doen en uitgedaagd worden. Als zij ergens vastlopen, dan moeten ze geholpen worden en als laatste en allerbelangrijkste: medewerkers moeten zich vooral veilig voelen. Als die vier dingen op orde zijn, dan kun je als bedrijf excelleren” aldus Goof Hamers.
Meer over zijn visie op groei bekijkt u in dit ondernemerscollege:
Lokale familieslagerij groeit uit tot internationaal foodbedrijf
Ondernemerscollege over groeien door overnames
Het verhaal van Aldo van der Laan als ondernemer begint halverwege de jaren tachtig als hij de slachterijen en vleeswarenfabriek van zijn vader overneemt. Aldo weet het bedrijf uit te laten groeien tot de Zwanenberg Food Group: een wereldspeler van formaat en o.a. bekend van de Kips-leverworst. Vandaag de dag heeft de Zwanenberg Food Group een omzet van € 540 miljoen en telt het bedrijf 1.800 medewerkers op o.a. productielocaties in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het einde van de groei is nog niet in zicht.
De meest recente bedrijfsovername (maart 2020) is die van Struik Foods en in 2018 nam het bedrijf de Unox-fabriek van Unilever over. De groei is niet alleen te danken aan overnames. Ook bij de Zwanenberg Food Group werd gekozen om te focussen. Focus op die producten waar ‘valt te winnen’ aldus Aldo van der Laan.
Daarnaast wordt continu de markt gevolgd. “Op dit moment zie je steeds meer mensen, die een aantal dagen in de week geen vlees willen eten. Daar moet je op inspelen als voedselproducent. Dat leidde tot de keuze om voor alle vleesproducten in ons supermarktassortiment ook een vegetarisch of veganistisch alternatief aan te bieden.”
Meer over deze transitie en de geschiedenis van dit familiebedrijf bekijkt u in het ondernemerscollege:
Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.