Tip 1. Goede voorbereiding is het halve werk
Succesvol acquireren is geen alledaagse aangelegenheid voor de meeste bedrijven. Een overname is een dynamisch en complex proces en kan al snel een half jaar duren. De timing en de voorbereiding zijn van cruciaal belang. Bedenk daarom tijdig wanneer u wilt kopen en werk een acquisitiestrategie uit. Een overnameadviseur kan met u zijn of haar ervaring met het proces en de kennis van de markt ondersteunen bij het opstellen en uitwerken van een acquisitiestrategie. Dat neemt u veel werk uit handen.
Tip 2. Kijk goed welke bedrijven bij u passen
Een acquisitiestrategie kan als raamwerk dienen voor het acquisitieproces. Net als bij de aankoop van een huis is het van belang om eerst helder te hebben wat uw wensen zijn. Een acquisitiestrategie bevat naast de aanleiding om te acquireren ook een duidelijk visie waar het over te nemen bedrijf aan moet voldoen. Wat beoogt u met de overname te bereiken en welk type bedrijf past daarbij? Het uitvoeren van een marktanalyse en van de bijbehorende risico’s is een cruciaal onderdeel van de acquisitiestrategie. Wie zijn de spelers in de markt en wat is hun omvang ten opzichte van elkaar? Het opstellen van een acquisitiestrategie kost aan de voorkant tijd, maar uiteindelijk helpt het bedrijven de strategie sneller, doelgerichter en met meer succes uit te voeren.
Tip 3. Maak een acquisitieprofiel
Ons advies is om op basis van een acquisitiestrategie een acquisitieprofiel te maken. Een duidelijk en concreet zoekprofiel met daarin een aantal randvoorwaarden waaraan het over te nemen bedrijf moet voldoen. In welke branche is het bedrijf actief? Wat is de (financiële) omvang? Wat is de gewenste organisatie- en managementstructuur? Hoeveel fte’s zijn er werkzaam? Wat is het geografische zoekgebied? Op basis van het profiel vindt een analyse van de markt plaats en kan uw overnameadviseur snel geschikte kandidaten selecteren (uit het eigen netwerk of in databases). De geselecteerde partijen worden opgenomen in de longlist en dan begint het proces van partijen benaderen en vervolgens onderhandelen.
Tip 4. Ga op zoek naar de spreekwoordelijke lijken in de kast
In vrijwel ieder overnametraject, of het nu gaat om koop of verkoop van een onderneming, komt het moment waarop de koper onderzoek gaat doen naar het over te nemen bedrijf. Gedurende dit boekenonderzoek (due diligence) wordt het object van aankoop nader bestudeerd op zogenaamde lijken in de kast. Due diligence betreft een diepgaand onderzoek naar een over te nemen onderneming, zodat beslissingen binnen een acquisitieproces goed kunnen worden onderbouwd en risico’s tijdig worden onderkend. Due diligence onderzoek geeft inzicht in de sterke en zwakke punten van de target. Een goed uitgevoerd due diligence onderzoek draagt bij aan het realiseren van betere overnamevoorwaarden, die onderhandeld kunnen worden in de garanties en vrijwaringen.
Tip 5. Bepaal welke randvoorwaarden cruciaal zijn voor de overname
Bij de onderhandelingen gaat het om meer dan alleen de transactieprijs. De prijs is niet heilig, garanties en vrijwaringen zijn ook een belangrijk onderdeel van de onderhandelingen en het uiteindelijke succes van de transactie. Garanties en vrijwaringen zijn een middel om de risico’s bij een bedrijfsovername in redelijkheid en billijkheid te verdelen tussen de koper en de verkoper. Een onjuiste of onvolledige formulering kan de werking aantasten. Indien over de risico’s van de overname niet goed is onderhandeld, kan de scherp onderhandelde aankoopprijs zich in de toekomst soms niet terugbetalen en onverwacht tot hoge kosten leiden.
Verder praten?
Behoefte om eens, onder het genot van een kopje koffie, verder te praten over uw overnameplannen? Neem dan contact met ons op!
Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.