SiSa zonder stress: 8 tips om de verantwoording weer beheersbaar te maken
Voor veel gemeenten en provincies voelt SiSa inmiddels als een administratieve molensteen: wat ooit bedoeld was als verlichting, vergt nu juist méér werk en kosten. In dit artikel delen we acht praktische tips om de administratieve lasten te verminderen.
Oorspronkelijk doel van SiSa omgeslagen
Single Information Single Audit (SiSa) werd in 2006 ingevoerd om de administratieve lasten voor decentrale overheden te verlichten. Eén gezamenlijke verantwoordingsbijlage bij de jaarstukken zou de werklast verminderen. In de afgelopen jaren is het aantal SiSa-regelingen echter sterk toegenomen. Voor gemeenten betekent dit dat ze soms wel tientallen regelingen per jaar moeten verantwoorden. Zo moest een gemeente met 100.000 inwoners in 2024 over maar liefst 44 regelingen rapporteren, tegenover slechts 13 in 2014.
Effect van SiSa: stijgende werklast en kosten
De groei van het aantal SiSa-regelingen heeft het oorspronkelijke doel om de werklast te verlagen juist ondermijnd. In plaats van een verlichting, veroorzaken de regelingen een stijgende administratieve druk, hogere kosten en vertragingen in het afsluitingsproces.
Hoe nu verder? Wij denken graag mee
Het kabinet heeft aangekondigd de administratieve lasten voor decentrale overheden te willen vereenvoudigen. Als marktleider binnen de decentrale overheden delen we graag enkele praktische aanbevelingen met het kabinet en andere betrokkenen om SiSa weer overzichtelijker te maken.
Hoe SiSa controleerbaarder te maken: onze 8 tips
Stel een ondergrens in voor SiSa-regelingen. We komen in de praktijk vaak regelingen tegen waar de decentrale overheid minder dan € 125.000 op uitgeeft, waarbij de administratieve last vaak groter is dan de daadwerkelijke bijdrage. Het is raadzaam om voor dit soort kleinere bedragen geen aparte SiSa-verantwoording te vragen.
Integreer gelijksoortige subsidieregelingen in de algemene uitkering. Wanneer subsidieregelingen voor alle decentrale overheden vrijwel identiek zijn, kan het efficiënter zijn om deze op te nemen in de algemene uitkering in plaats van apart via SiSa te verantwoorden.
Maak een zorgvuldige afweging of de informatie op het ministerie niet op een andere wijze te controleren is. In de praktijk zien we namelijk dat het ministerie zelf ook controleerbare informatie ontvangt. We merken dat in sommige gevallen achteraf wordt aangegeven wat de decentrale overheid had moeten invullen. Het is efficiënt om te kijken of er alternatieve manieren zijn om deze informatie te verifiëren.
Vereenvoudig de bestedingsregels. Elke regeling heeft specifieke regels voor bestedingen, wat leidt tot extra administratieve lasten. Het zou efficiënter zijn als er meer uniformiteit komt in de eisen voor besteding, waardoor decentrale overheden minder tijd hoeven te besteden aan het controleren van de uitgaven per regeling.
Verlaag het aantal verantwoordings- en controlemomenten in de SiSa-bijlage. Het is nu verplicht om jaarlijks over elke regeling te rapporteren en deze te controleren (de zogenaamde R-indicator), ook al is een project nog in uitvoering. We stellen voor om alleen nog subsidies op te nemen die daadwerkelijk afgerekend moeten worden. Daarnaast stellen we voor de controle-eisen tijdens de uitvoering van het project te verlichten en enkel de R-indicator bij eindafrekening verplicht te stellen.
Publiceer de vereisten op tijd. We merken dat de vereisten voor verantwoording vaak pas na het boekjaar bekend zijn en zelfs gaandeweg het proces kunnen veranderen. Dit veroorzaakt onduidelijkheid en vertraging. Het is cruciaal dat deze vereisten tijdig en consistent worden gepubliceerd.
Neem de individuele toetspunten, die volgen uit de specifieke wet- en regelgeving, op in de invulwijzer SiSa. Dit scheelt zowel de gemeenten als de controlerende accountants uitzoekwerk om de regeling door te nemen en de toetspunten zelf te identificeren.
We vragen het Rijk om de Nota Verwachtingen accountantscontrole vooraf met de beroepsorganisatie af te stemmen. Afstemming vooraf via de werkgroep Controleprotocollen (COPRO) voorkomt eventuele onduidelijkheden achteraf.
Samenwerken voor een efficiëntere overheid
Baker Tilly is als accountant & adviseur marktleider in de publieke sector. Wij staan klaar om met alle betrokken partijen in gesprek te gaan over deze en andere verbeteringen. Samen kunnen we bijdragen aan een efficiëntere en meer overzichtelijke overheid. Wij helpen graag bij het vinden van oplossingen die de administratieve lasten verlichten en de controleprocessen verbeteren.
Wet- en regelgeving op dit gebied kan onderhevig zijn aan verandering. Wij raden u aan om met uw Baker Tilly adviseur te overleggen over de impact hiervan.