"Ik heb, net als Marc dat bij zijn damesteam deed, deze open vraag mijn klanten neergelegd: wat heb je nodig om ook over vijf jaar nog bestaansrecht te hebben? Het blijkt dat ondernemers goede cijfers tot hun beschikking willen hebben én boven alles behoefte hebben aan een klankbord. Iemand die naast hen staat en meedenkt over de onderneming in de breedste zin.
Welke stappen zet je nú om ook dán van waarde te blijven?
Want juist omdat ondernemers dankzij tools en dashboards realtime inzicht hebben in alle cijfers, vragen zij zich steeds vaker af: wat moet ik nu doen? Je kunt immers veel weten en meten, maar je moet die gegevens ook kunnen interpreteren. Wat betekenen ze voor mijn zaak en moet ik vandaag een concrete actie ondernemen? Daar komt bij dat de samenleving erg snel verandert. De behoeftes van de doelgroep en de eisen die zij stellen aan producten en diensten veranderen continu.
Ik trek graag een parallel met de Formule 1-sport. Een coureur heeft vóór een wedstrijd al talloze keren het parcours verkend en weet tot in de kleinste details hoe hij de race moet gaan rijden. Zijn team interpreteert tijdens de wedstrijd realtime een paar duizend (!) statistieken, zoals het weer, de temperatuur, de brandstof en de positie van de coureur. Deze gegevens worden gebruikt om de strategie te optimaliseren en de race te kunnen winnen.
Een ondernemer heeft ook een race te winnen. En daarvoor is het hebben van een heldere toekomstvisie belangrijker dan ooit, denk ik. Als je weet waar je onderneming over vijf jaar moet zijn, kun je ontwikkelingen in de markt en in de maatschappij én je bedrijfsgegevens in die context plaatsen en op tijd bijsturen. Het verleden is belangrijk, maar met de inzichten van vandaag moet je weten waar je straks naar toe wilt.
Wat ik altijd tegen mijn klanten zeg: probeer boven de waan van de dag uit te stijgen. Dan zie je namelijk het grotere geheel en kun je goed nadenken over de strategie van je bedrijf. We zijn vaak te veel bezig met vandaag en vergeten dan waaróm we dingen doen zoals we ze doen. Voor ondernemers is het heel fijn als iemand hen daarbij helpt en ook met de juiste input komt. Binnen het eigen vakgebied bestaan er voor ondernemers weliswaar geen geheimen, maar vaak zijn die er wel als het gaat om bijvoorbeeld trends, personeelsbeleid, communicatie of de laatste technologische ontwikkelingen.
Probeer boven de waan van de dag uit te stijgen.
Laatst sprak ik een van mijn klanten, die er inderdaad in is geslaagd boven zijn onderneming te gaan ‘hangen’. De zaak draait momenteel hartstikke goed en toch vond hij dat het anders moest. Over een paar jaar moeten de resultaten immers ook minstens zo goed zijn. Hij heeft dit jaar het roer omgegooid en dat kostte veel tijd en geld. Zo werd een duidelijke strategie bepaald en een nieuwe website opgezet. Ook werd de interne organisatie aangescherpt om de knowhow binnen de organisatie optimaal te benutten. Hoewel 2016 niet zo goed zal worden afgesloten, verwachten we dat 2017 een topjaar wordt. Dat vind ik nou echt ondernemen: zelfs als je de noodzaak nú niet voelt, tóch stappen durven nemen die je nu veel tijd en geld kosten. Om zo je bestaansrecht te waarborgen. Dat kan alleen als je een sterke visie hebt.
Met de juiste data en stuurinformatie én een heldere toekomstvisie heeft een ondernemer dus alle tools in handen om winnaar te blijven. Zo maak je je onderneming toekomstbestendig en dat geeft voldoening.”
Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.