Skip to content
Gepubliceerd op: 07 juni 2021
Type publicatie Blog
Gerelateerde onderwerpen
Heeft u het gevoel dat u kansen misloopt door onvoldoende te doen met de data binnen uw bedrijf? Met betrouwbare managementinformatie kunt u aan de juiste knoppen draaien om uw succes te vergroten. Zo krijgt u namelijk op een laagdrempelige manier grip op financiële en niet-financiële hoofdpijndossiers. Wat weerhoudt u ervan om stuurinformatie beter te benutten?

Inzichten uit voetbaldata verzamelen voor diverse voetbalclubs in Nederland. SciSports, opgericht door drie Nederlandse studenten en inmiddels een groot sporttechbedrijf, doet het al jaren en bracht zo bijvoorbeeld Heracles op het spoor van spits Wout Weghorst. In het ondernemerscollege van oprichter Giels Brouwer laat hij zien hoe SciSports met data aantoonde dat Wout van grote waarde was voor zijn team, terwijl dat uit zijn individuele prestaties niet bleek. Inmiddels behoort Wout tot de nationale selectie voor het EK en maakte hij onlangs zijn eerste interlandgoal voor Oranje. Het geheim achter het succes van Wout en dit Twentse miljoenenbedrijf? Data voor je laten werken.

Wat weerhoudt u?

Nu denkt u misschien dat je hiervoor grote datavolumes, kostbare business intelligence-oplossingen en slimme nerds in huis moet hebben. Andere veelgenoemde argumenten om de mogelijkheden van datagedreven werken nog niet te benutten zijn:

  1. Onze data zijn niet volledig

  2. Onze data zitten in meerdere systemen en zijn niet op de juiste manier beschikbaar

  3. Onze data zijn niet betrouwbaar

  4. Onze data zijn niet gedetailleerd genoeg

  5. Onze data zijn niet op het juiste niveau beschikbaar

Afbeelding van stuurinformatie

Actuele vragen visualiseren met dashboards

Komen deze argumenten u bekend voor? Laat u hier vooral niet door tegenhouden. Onze ervaring leert dat we met één concrete vraag en een kleine dataset al veel kunnen bereiken. Door klein te beginnen en te ontdekken wat het beste werkt, krijgt u steeds meer en betere stuurinformatie boven tafel. De kunst is om de juiste data op een gemakkelijke manier beschikbaar te maken. Schrikt u bijvoorbeeld weleens wakker van de gedachte dat een product minder gaat lopen? Wilt u precies weten welke producten in uw assortiment verliesgevend zijn? Of hebt u een sportschool en wilt u weten waar u nieuwe leden vandaan kunt halen en hoe groot dit potentieel is? Dit zijn maar enkele voorbeelden van vragen die wij inzichtelijk maken met dashboards als stuurinstrument.

Scoren met stuurinformatie

Met slimme dashboards maakt u omzetcijfers, winstprognoses, marges, orderverwerking, productiviteit en klantdata een stuk relevanter voor het werk van uw managers en medewerkers. Marktpotentie bepalen, proposities aanscherpen, groeimarkten tijdig betreden: al deze vragen kunnen we in uw dashboards verwerken. Natuurlijk begint dit bij het bepalen waar je op wilt sturen. Dat is de allereerste stap in de verandering van sturen op onderbuikgevoel naar onderbouwde beslissingen nemen.

Ook scoren?

Baker Tilly helpt graag om uw bedrijf succes te laten boeken met harde cijfers en gecombineerde in- en externe data. Neem contact op met mij en ik laat graag zien hoe data voor uw bedrijf kan werken.

Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief