Tip 1: Zorg voor een goede back-up van uw gegevens
En let op: zorg ervoor dat deze back-up offline staat. Of op een ander netwerk staat, dat niet gekoppeld is aan uw netwerk. Te vaak komt het namelijk voor dat de hackers in de aanval ook back-ups raken. En dan moet u vanaf nul uw IT-omgeving weer opbouwen. Een kleine extra tip: zorg er voor dat in ieder geval back-ups van kritieke onderdelen goed beveiligd zijn.
Tip 2: Zorg voor goede detectie, zodat u snel kunt reageren
Als u snel weet dat u wordt aangevallen, kunt u ook sneller reageren. Door bijvoorbeeld apparatuur en verbindingen te isoleren of gecontroleerd uit te zetten, waarmee u in sommige gevallen de schade kunt beperken. Er is apparatuur waarmee u waarschuwingen en damage control geautomatiseerd kan doen. Het is ook belangrijk om een actieplan te hebben liggen voor uzelf en uw medewerkers. Zoals bijvoorbeeld de communicatie aan klanten, om te voorkomen dat zij verder hinder of schade ondervinden.
Tip 3: Zorg dat uw medewerkers weten wat de risico’s zijn
In het kader van communicatie is het ook van groot belang dat uw medewerkers weten welke risico’s zij én de organisatie lopen. En dat medewerkers weten wat zij kunnen doen om die risico’s tot een minimum te beperken. De meeste cyberaanvallen starten namelijk met een fout van een medewerker van het bedrijf. Geef inzicht in waar het vaak mis gaat en bedenk samen wat goede, maar ook werkbare maatregelen zijn in de dagelijkse werkzaamheden.
Aan de slag om de schade te beperken
Wilt u uw bedrijf beter beschermen tegen cybercrime? Of bent u benieuwd naar wat u nog meer kunt doen om cyberaanvallen zoveel mogelijk te voorkomen? Neem contact met mij op en samen met ons team van cybersecurity experts helpen wij u graag om uw primaire processen bij cyberaanvallen zo goed mogelijk te beschermen.
Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Baker Tilly adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.