Skip to content

Lean procesoptimalisatie

Wij helpen u bij het efficiënter en effectiever inrichten van uw bedrijfsprocessen. We doen gedegen onderzoek, waarbij onder andere wordt gewerkt vanuit de LEAN-methode. U ontvangt een goed onderbouwd en praktisch advies.

Optimalisatie als sleutel tot succes

Vandaag de dag worden organisaties geconfronteerd met een groeiende druk om kosten te besparen, sneller te handelen en de klanttevredenheid te verhogen. Daarnaast ontstaan grote uitdagingen door de continue prijsstijgingen, krapte op de arbeidsmarkt en verminderde beschikbaarheid van materialen. Organisaties moeten veerkrachtig en wendbaar zijn om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Het optimaliseren van bedrijfsprocessen is hierbij van essentieel belang.

Wendbare organisaties zijn in staat om snel en effectief te reageren op veranderingen in de omgeving, zoals marktomstandigheden, klantbehoeften, technologische ontwikkelingen en concurrentie. Door flexibel en snel in te spelen op deze veranderingen, ontstaat een concurrentievoordeel ten opzichte van minder wendbare organisaties.

Andere voordelen betreffen het besparen van kosten en efficiënter werken. Organisaties met geoptimaliseerde processen verminderen verspillingen, hebben kortere doorlooptijden en kunnen hun resources beter benutten. Dit kan leiden tot een hogere productiviteit, operationele efficiëntie en een verhoogd rendement.

Onze aanpak

Wij begrijpen dat elke organisatie uniek is en haar eigen specifieke uitdagingen heeft. Onze professionals werken in nauwe samenwerking met klanten om de bestaande processen te beoordelen en te analyseren, op zoek naar verbetermogelijkheden. Wij identificeren inefficiënties, verspillingen en andere knelpunten en stellen samen een plan op om deze aan te pakken. Baker Tilly fungeert als een onafhankelijke adviseur met een heldere kijk, vrij van blinde vlekken en tunnelvisie, waarbij het professionaliseren van uw processen onze hoogste prioriteit is.

Bij onze aanpak maken wij onder andere gebruik van de LEAN methode. De LEAN methode is een uitstekend hulpmiddel om deze uitdagingen aan te pakken en uw prestaties te verbeteren. Deze methode is gericht op het voortdurend elimineren van verspillingen en het stroomlijnen van processen om de klantwaarde te maximaliseren.

In de praktijk

  • Voor een advocaten- en notarissenkantoor hebben wij alle significante processen in beeld gebracht. We bepaalden  in enkele werksessies  welke essentiële processtappen er zijn te onderkennen en welke processtappen geen toegevoegde waarde hebben. De processen zijn vervolgens opnieuw ingericht en vakkundig geïmplementeerd. Resultaat is dat de organisatie op basis van actuele informatie kan sturen en de juiste keuzes kan maken ten aanzien van het aannemen van nieuwe opdrachten.

  • Een gerenommeerde vastgoedontwikkelaar constateerde dat de processen al jarenlang ‘zo zijn gegroeid’ zonder het proces vanuit efficiëntie te beoordelen. Het heeft geleid tot een herontwerp van de belangrijkste processen. Als gevolg hiervan is onder andere de doorlooptijd van de facturatie sterk ingekort, met een bijzonder gunstig effect op de liquiditeit van de onderneming.
    Een klant in de civiel techniek was erg succesvol met het binnenhalen van opdrachten, maar doordat veel medewerkers allround  verantwoordelijkheden hebben werd aan sommige zaken weinig prioritiet gegeven. Dat leidde er onder andere toe dat de liquiditeit onder zware druk kwam te staan, facturatie bleek een sluitpost en dat terwijl de omzet werd verantwoord op basis van de facturatie. Hoogste tijd om processen te optimaliseren. We hebben daarbij ook aandacht besteed aan de functies van betrokkenen. Door een grotere diversiteit in de functies te organiseren waren minder mensen specifieker verantwoordelijk voor stappen in het proces. Bijvangst: medewerkers hoefden niet meer allround te zijn, maar mogen zich toeleggen op datgene waar ze goed in zijn.

De laatste wetgeving en tips voor uw industrie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief